Relationerne blomstrer

Vigersted Børnehus - hvor relationerne blomstrer
I Vigersted Børnehus har vi fokus på den gode relation mellem barnet og den voksne. En god relation er kendetegnet ved, at barnet føler sig tryg og har tillid til den voksne. Dette er udgangspunkt for at barnets trives, udvikler sig og kan lære nyt. Kvaliteten af en god relation er den voksnes ansvar og skabes ved, at den voksne viser barnet positive følelser som glæde, entusiasme, varme og kærlighed.

Vi bruger ICDPs 8 samspilstemaer som redskab i vores daglige praksis. Det er temaer som vi voksne skal bruge for at skabe de bedste forudsætninger for barnet.

Et af temaerne handler om at vise positive følelser – at vise at du kan lide den anden. I Børnehuset kommer dette blandt andet til udtryk ved, at alle voksne siger godmorgen til alle børn de møder.  Et andet tema handler om hvordan de voksne sætter grænser og siger nej på en ordentlig måde uden at skælde barnet ud. Dette er især vigtigt for den gode relation til barnet.

Vores personalegruppe bliver løbende uddannet i udvikling af deres relationskompetence.

Læs mere om vores måde at arbejde med relationer.