Samarbejdet med Vigersted skole

Med skolen som nabo

Børnene i Vigersted Børnehus er vant til at komme på Vigersted Skole, som er vores nabo forbundet via Borgmesterstien.
Allerede som Klokkeblomster bruger vi skolens gymnastiksal jævnligt til leg og motorik. Vi låner også ind i mellem skolens legeplads eller går en tur ned af gangen på skolen - det er meget spændende.

Barn klatrer i træ

Overgang fra børnehus til skole

Størstedelen af børnene fra skolegruppen starter hvert år på Vigersted Skole. De er en del af en kendt børnegruppe og har dermed de bedste forudsætninger for at føle sig trygge i overgangen fra børnehave til skole.

Eksempel på tegnediktat

I maj måned starter de kommende skolebørn i Spiregruppen på Vigersted Skole. Skolen og børnehaven har et tæt samarbejde om overgangen og sikrer, at børnene kender deres nye pædagog inden de starter 1. maj.
Personale fra både Børnehus og skole bruger blandt andet tegnediktat som et overgangsprojekt og som en genkendelig aktivitet.

Du kan læse mere om Spireforløbet på Vigersted skoles hjemmeside: https://vigersted-skole.aula.dk/foraeldresamarbejde/ny-pa-skolen/spire-forlob-tidlig-sfo-start

Styrkelse af samarbejdet

Ud over at bruge gymnastiksal og boldbaner får vi i Børnehuset også besøg af skolens luciaoptog eller bliver for eksempel inviteret til højtlæsning.
Forældrebestyrelserne fra Vigersted Børnehus og Vigersted Skole har nedsat et fælles udvalg med formål at styrke og udbygge samarbejdet.