Velkommen i Børnehuset

Her i Vigersted Børnehus er der trygt og rart at være.

Vi er en aldersintegreret landsbyinstitution med plads til 50 børnehavebørn og 20 vuggestuebørn.
Børnene er fordelt på tre aldersopdelte stuer, men vi er ét fælles hus. Det betyder, at børnene kan lege på tværs af stuerne, og at børnehavebørnene kan besøge deres små søskende i vuggestuen. Det betyder også at alle børn kender alle de voksne i huset.
Vi er fleksible når et barn skal rykke fra én stue til en anden. Tidspunktet for dette afhænger ikke kun af barnets alder og antal af børn på stuen, men også af hvorvidt det enkelte barn er klar til at rykke og om der er en ven, det kan følges med.

Det er vigtigt for os, at alle børn har det godt, er trygge og trives. Dette er en forudsætning for både en god udvikling og læring hos barnet. Vi tror på, at det er igennem den gode voksen/barn-relation, at vi kan støtte barnets udvikling. Det bedste udgangspunkt for tryghed og trivsel hos barnet er, at de er sammen med voksne der har fokus på og praktiserer et godt samspil med barnet. De voksne viser deres positive følelser overfor barnet og hele tiden er nysgerrig på barnets intentioner og ser ikke kun barnets adfærd. For at praktisere det gode samspil er personalegruppen i løbende udvikling både personligt og fagligt bl.a. ved efteruddannelse.

I Vigersted Børnehus er vi glade for naturen. Vi har en skøn legeplads med natur, frisk luft og højt til loftet. Vi er i gang med en løbende renovering og opfriskning af legepladsen med øje for lege og udfordringer for alle aldersgrupper. Vi er meget ude og vi benytter os også af de naturskønne omgivelser vi ligger i.

Forældresamarbejde
Vi har en fantastisk forældrebestyrelse og forældregruppe, der er meget aktive og som vi har et stort samarbejde med.
Forældregruppen repræsenterer en bred diversitet både ift. kultur, familietyper, traditioner mm.

Giv os et kald hvis du har fået lyst til at besøge os.